keskiviikko 16. toukokuuta 2018

TREENIÄ LIIKUNTAPUISTOSSA JA CROSSFITSALILLA

ULKOTREENIT

Kävin ystäväni kanssa ohjatussa ulkotreenissä Jyväskylän Huhtasuon liikuntapuistossa. Treeniä veti PT-opiskelija ja porukkaa oli paikalla tällä kertaa 4 henkilöä. Treeni oli kiertoharjoittelu ja erittäin tehokas setti kokonaisuudessaan.


Alkuun ajattelin, että oman kehon painolla "tavis-treeni" on edessä, mutta kokonaisuus yllätti. Treeni sisälsi mm. rengassoutua, vatsoja, punnerruksia, korokkeelle hyppyjä ja voimaköysillä treeniä. Kierroksia kiertoharjoittelussa oli 3 ja erilaisia liikkeitä 8 per kierros. Aikaa meni 55 min.


Uusi urheilukelloni Polar m430 kertoi seuraavan palautteen treenistä:

"Keski- ja kovatehoinen harjoitus. Hyvä vauhti! Kehitit aerobista kuntoasi ja lihaskestävyyttäsi. Tämä harjoitus myös kehitti kykyäsi harjoitella kovalla intensiteetillä pidempiä aikoja".

Kalorit: 373 kcal (rasvan osuus kaloreista 30 %)
Keskisyke: 130
Maksimisyke: 167

 
Ohjatun treenin jälkeen kävelimme palautuksena vielä vieressä olevan Kangaslammen ympäri ja vaihdoimme kuulumiset, kun niitä ei ehditty vaihtamaan ennen treeniä eikä sen aikana.
 
Polar m430 kertoi seuraavan palautteen kävelystä:
 
"Keskitehoinen harjoitus. Erinomaista! Kehitit lihaskestävyyttäsi sekä aerobista kuntoasi."
 
Kalorit: 178 kcal (rasvan osuus kaloreista 23 %)
Keskisyke: 132
Maksimisyke: 145
Matka: 1.82km 
Keskivauhti: 12:47min/km
Maksimivauhti: 9.32 min/km
Ka. askeltiheys 55
Maksimi askeltiheys 62
 
 
CROSSFIT

Äitienpäivänä Jyväskylän toinen CrossFit sali, CrossFit Jyväskylä, tarjosi äideille maksuttoman treenipäivän, jolloin oli mahdollista mennä treenaamaan ohjatuille tunnille. Sain houkuteltua kaverin mukaan Endurance WOD tunnille ja kehonhuoltoon.


Kaverini ei ollut koskaan kokeillut ko. liikunta-/ treenimuotoa, joten pukuhuoneessa purimme jänistystämme juttelemalla liikunnasta yleensäkin. Itselleni crossfit liikunta-/ treenimuotona oli tuttu muutaman kokeilukerran vuoksi, joten tiesin mitä oli edessä. Tällä kertaa kuitenkin jännitti, että kestääkö kunto ko. treeniä. Ennen treenipaikalle lähtemistä oli toinen käteni taas mystisesti puutunut, joten mietin tuleeko treenistä mitään. Puutumista olen kertonut postauskessa KUNTOSALI- JA UINTIKIELTO- PUUTUMIA KEHOSSA.


Äideille oli tarjolla herkkuja sekä mukaansa sai lähtiessä maljakosta ottaa ruusun mukaan.


Endurance WOD tunti oli tehokas, todellakin! Tunnin rakenne oli seuraavanlainen:

-lämmittely
- 400 m ergo (juoksumatto/ soutu/ hiihtolaite)
- boxihyppyjä 26 kpl
- 400 m ergo (juoksumatto/ soutu/ hiihtolaite)
- punnerruksia 26 kpl
- 400 m ergo (juoksumatto/ soutu/ hiihtolaite)
- etuheilautus kahvakuulalla 26 kpl
- jne.....

 
CrossFit Jyväskylä tarjoaa laajan lukujärjestyksen treenejä, kursseja ym.
 
Tunnin jälkeen kävimme kehonhuoltotunnilla, mikä oli tehokas ja kivulias, oma kroppa, kun oli niin jumissa. Hyvä ohjaaja. Kehonhuollossa apuna käytettiin pientä palloa.
 
Ole rohkea ja kokeile ko. liikunta-/ treenimuotoa. Voit yllättyä, miten kivaa se on sekä erittäin tehokasta. Ehkä joskus menen vielä aloittelijoiden kurssille, kun saan vain organisoitua sen kalenteriin ja ratkaisen 3- vuorotyon haasteet vs. crossfit kurssi.
 
Polar m430 kertoi seuraavan palautteen treenistä (1h 5 min):
 
"Maksimiharjoitus. Hieno harjoitus! Kehitit sprinttinopeuttasi ja lihastesi hermotusta , mikä parantaa suorituskykyäsi. Tämä harjoitus myös kehitti väsymyksen sietokykyäsi".
 
Kalorit: 551 kcal (rasvan osuus kaloreista 22 %)
Keskisyke: 146
Maksimisyke: 170
 
 


sunnuntai 13. toukokuuta 2018

TESTISSÄ: SALAATTIBAARI / KAHVILA TUORE JYVÄSKYLÄ

Jyväskylän keskustasta löytyy runsaasti vaihtoehtoja ruokailuun, myös lounasaikaan. Kävimme työkavereiden kanssa testaamassa lounasaikaan Tuoreen salaatti- ja keittoannokset. Salaattibaari/ Kahvila Tuore sijaitsee Jyväskylän ydinkeskustassa, Kauppalaispihalla. Sisällä on hyvin pöytiä ja ulkona muutama pöytäryhmä. Näin toukokuussa lounasaikaan ei aurinko paistunut ulkopöytiin, joten ruokailimme kolmen hengen porukalla sisällä. Auringosta voisimme sitten nauttia lounaana jälkeen toisaalla.
 


Hinnat olivat edulliset annoskokoihin nähden ja palvelu oli nopeaa. Henkilökuntaa, nopeasti katsottuna, oli paikalla kolme. Paikka näytti olevan varsin suosittu nuorten aikuisten kesken, kun asiakaskuntaa näin lounasaikaan arvioi.

Salaattibaarin ideana on, että asiakas voi itse valita erilaiset salaattiannoksen ainesosat monipuolisesta valikoimasta. Tarjolla on yli kolmekymmentä täytevaihtoehtoa. Salaatin voi syödä paikan päällä tai ottaa mukaan.

Esimerkiksi salaatti 5:llä täytteellä valitaan näin:

1. Valitaan salaattipohja (erilaisia vaihtoehtoja koottuna mm. jääsalaatti, rucola, punasalaatti)
2. Valitaan 2 ruokaisaa täytettä (mm. broileri, katkarapu, kananmuna, kala, juustoja)
3. Valitaan 2 hedelmä-/ vihannes täytettä (mm. kurkku, paprika, tomaatti, marinoitu punasipuli)
4. Valitaan 1 siemen/pähkinä täyte (mm. auringonkukan siemen, suolapähkinä)
5. Valitaan 1 kastike, öljy tai etikka (mm. oliiviöljy, balsamico)

Lisäksi salaatti- ja keittoannoksiin kuuluu: kahvi/ tee, sämpylä ja vesi.

 

Keittoannos: pieni annos kukkakaalipohjaista kasvissosekeittoa ja pieni salaatti kolmella täytteellä 9 e


Oma salaattiannos: jääsalaatti-punasalaattipohja, katkarapu, kananmuna, kurkku, marinoitu punasipuli, suolapähkinät ja oliiviöljy 10 e.


Kaverin salaattiannos: jääsalaatti-punasalaattipohja, broileri, feta, oliivi, aurinkokuivattu tomaatti, cashewpähkinä ja joku salaatinkastike 10 e.

Oma kokemus (ja vähän kaverinkin kokemus) paikasta ja ruoasta:

Plussat

+ Hyvä sijainti ydinkeskustassa, helppo löytää.
+ Riittävästi henkilökuntaa ja ystävällinen palvelu.
+ Siisti ja raikkaasti sisustettu paikka.
+ Edulliset hinnat (hinta-laatusuhde)
+ Tuoreet tuotteet (sen tunsi maussa ja suutuntumassa)
+ Hyvä valikoima raaka-aineita, mistä valita. Jokaiselle jotakin.
+ Itse valitut raaka-aineet salaattiin erinomainen asia. Saa syödä mitä haluaa eikä tule inhokkeja mukana.
+ Raaka-aineet esillä vitriinissä, mistä ne valitaan. Näkee raaka-aineiden koostumuksen, värin, tuoreuden, vaihtoehdot jne.

Miinukset

- Kaverini kertoi, että keitto oli mautonta eikä suolaa tai mausteita ollut pöydissä/ missään nähtävillä, että olisi voinut itse lisätä keittoon makua.
- Ulkopöytiä aika vähän.

perjantai 27. huhtikuuta 2018

KUNTOSALI- JA UINTIKIELTO - PUUTUMIA KEHOSSA

Viime viikolla minulle iski kesken ruokaostosten teon "mystinen" olotila. Jalat ja kädet puutuivat kauttaaltaan ja muutenkin olo oli kuin humalassa. "Mystinen kohtaus" kesti jonkin aikaa ja sen jälkeen jäi outo olo päälle. Sain itkukohtauksen säikähdyksestä, kun kehon hallinta petti. Olin yksin kauppareissulla, autolla ja pulassa. Soitin miehelleni toiselle paikkakunnalle töihin, jonka ääneen kuuleminen helpotti pahimmassa hädässä. Tämän jälkeen soitin terveyskeskukseen, jonne käskettiin tulla heti. Auton sain kotiin ajettua varovasti pahimman olon helpotettua ja kotoa kaverini haki minut ja vei terveyskeskuksen ensiapuun.

 
Ensiavussa olin tarkkailussa jonkin aikaa. Hoitaja mittasi RR ja happiarvot ja ne olivat normaalit. Lääkäri teki joitakin neurologisia tutkimuksia ja kaikki tuntui olevan hyvin. Heikko- olo ja pahoinvointi jatkuivat vielä jonkin aikaa tarkkailussa ollessa kuten myös kehon puutumat aaltoilivat. Lääkäri diagnosoi rintarangan kiputilan ja puutumisoireet sekä määräsi kipulääkekuurin 7 vrk. Jatkohoitona lähete fysioterapiaan ja liikuntakielto koskien kuntosalitreeniä ja uintia.
 

No...mikä tilanne on nyt?! Tapahtuneen jälkeen puutumiset ovat jatkuneet päivittäin. Puutumiset vaihtelevat kehon eri osissa, välillä vain nilkat ja ranteet, välillä toinen käsi ja välillä puutumiset laajenevat laajalle kehoon jalkapohjasta alkaen. Fysioterapia-aika on ensi viikolla. Lääkärin ohje oli, että tulisi mennä päivystykseen jos alaraajat puutuvat. En jaksa päivittäin sinne mennä eli seuraan tilannetta vain, koska muuten kävisin siellä joka päivä. Pelottava fiilis kaiken kaikkiaan. Niin rajua puutumiskohtausta ei enää ole onneksi tullut kuin se ensimmäinen kerta.

Liikuntaa en ole harrastanut juurikaan, mutta laskettelua testailin kolmena päivänä Rukalla ja Sallassa. Laskettelu ei aiheuttanut mitään. Kävelystä ja istumisesta sekä autolla ajosta puutumiset alkaa. Välillä keho oireilee myös makuuasennossa. Mikään kehon osa ei kipuile. Näillä mennään ja odotellaan parempaa fyysistä olotilaa :(

perjantai 20. huhtikuuta 2018

TESTISSÄ: ERILAISET JOOGAT

Ystäväni houkutteli minut kanssaan joogastudiolle. koska hän etsii itselleen paikkaa, jossa harrastaa joogaa säännöllisesti. Hänen innostamaan ostin myös 10 päivän tutustumiskortin 25 e hintaan Jyväskyläläiseen joogastudioon huhtikuun aikana. Alla kerron joogista, mitä kävin kokeilemassa.



Restoratiivinen jooga (1 h 15 min)

"Restoratiivinen jooga on erittäin lempeä ja kokonaisvaltaisesti palauttava harjoitus. Tunti sisältää viipyilyä lattiatasossa tehtävissä rauhoittavissa asanoissa sekä välillä pehmeää hidasta liikettä. Asanoissa käytetään apuvälineitä ja niissä viivytään pitkään antaen kehon painon vaikuttaa aktiivisen lihastyöskentelyn sijaan. Harjoituksen fokus on hengityksessä ja kehon jännitysten tiedostamisessa ja niistä irti päästämisessä. Harjoitus tasapainottaa hormonitoimintaa ja rauhoittaa hermostoa. Asennot auttavat kehoa palautumaan rasituksesta ja harjoituksen hidas tempo jättää tilaa myös mielen rauhoittamiselle. Tunnelma on meditatiivinen, rentouttava ja rauhoittava. "

Pehmeä flow (1h)

"Flowjoogassa annetaan energian ja liikkeen virrata. Tunnilla tehdään dynaamista harjoitusta, jossa liikutaan hengityksen tahdittamana, virtaavasti asennosta toiseen. Harjoitus kehittää lihasten, nivelten ja lihaskalvojen joustavuutta. Mieltä tunti haastaa pysymään läsnä liikkeessä ja näin kehittää keskittymiskykyä. Tunnilla pääpaino on rennossa virtaavassa liikkeessä, oman kehon kuuntelussa ja asentojen linjauksissa. Musiikki siivittää tuntia eteenpäin kohti jatkuvaa liikkeen virtaa."

Mindful+yin (1h 15 min)

"Mindful yin -tunnilla yhdistyvät yinjooga ja mindfulness. Tunnilla teemme yin-asanoiden lisäksi mindfulnessmeditaatioita kuten kehomeditaatio, kävelymeditaatio tai istumameditaatio. Meditaatioiden avulla harjoitamme läsnäolon taitoa hyväksyvällä asenteella. Yinjooga on tasapainoittava ja rauhoittava harjoitus, jossa mennään pintaa syvemmälle mielen ja kehon tuntemuksiin. Yinjoogan asentoihin uppoudutaan hitaasti 3-5 minuutin ajaksi. Yinjoogan asanat toimivat minimeditaatioina. Tunnin tavoitteena on tulla tietoisemmaksi mielen liikkeistä sekä käynnistää kehon palautumisprosessi."

Pehmeä flow + yin (1h 30 min)

" Pehmeän flow:ssa pääpaino on rennossa virtaavassa liikkeessä, oman kehon kuuntelussa ja asentojen linjauksissa. Yinjooga on tasapainoittava ja rauhoittava harjoitus, jossa mennään pintaa syvemmälle mielen ja kehon tuntemuksiin. Yinjoogan asentoihin uppoudutaan hitaasti hengitystä ja kehoa kuunnellen. Niissä viivytään 3–5 minuuttia. Harjoitus kohdistuu lihaksien lisäksi sidekudoksiin eli faskiaan. Asennot aktivoivat aineenvaihduntaa ja haitalliset kuona-aineet pääsevät poistumaan. Tavoitteena on hermoston rauhoittaminen ja kehon palautumisprosessin käynnistäminen. Yinjooga on rauhoittumista kiireen keskellä, oman kehon hyväksymistä sekä matkaamista mielen maailmaan."

(Joogakuvauksien lähde: https://studiolaive.fi/viikkotunnit/ )


+ Erilaisten pehmeiden joogien kokeilu oli omalle keholle ja mielelle miellyttävä ja rauhoittava kokemus.
+ Erityisesti tykkäsin pehmeä flow tunnista, koska siinä oli liikettä ja haastetta keholle.
+ Pehmeä flow + yin tunti oli myös mieleeni, koska näiden joogien yhdistelmä sopi hyvin yhteen kokonaisuuteen.
+ Jooga studio oli pieni ja rauhallinen sekä joogaohjaajat olivat helposti lähestyttäviä, ystävällisiä ja ammattitaitoisia.
+ Ilmaiset parkkipaikat ehdotonta plussaa (kiekkopaikat).
+ Rauhoittuminen ja joogien vaikutus tuntui hyvätä mielessä ja kehossa. Tätä voisin säännöllisesti harrastaa, jos olisin rahakkaampi.

- Restoratiivinen jooga oli pitkäveteinen ja liiankin rauhoittava eikä se sisältänyt keholle haasteita.
- Tutustumiskortin jälkeen joogakortin hinta on minulle liian kallis (esim. 110 e/ 10 krt/ 3kk).


torstai 19. huhtikuuta 2018

TEEMAVIIKOT 4 & 5: PÄIVÄLLINEN JA ILTAPALA SEKÄ MUUTA POHDINTAA RUOKAVALIOSTA

En ole ehtinyt blogin ääreen pitkään aikaan ja teemaviikkojen postaussarja on jäänyt julkaisematta loppuun. Teemaviikojen ideana minulla oli se, että seuraan omia ruokailuja ateriakokonaisuus kohtaisesti viikko kerrallaan, teemoittain. Ajattelin sen toimivan, mutta kuinka kävikään?

4. TEEMAVIIKKO: PÄIVÄLLINEN 19.3- 25.3

Päivälliskuvia ei ole...sorry! Ja muutenkin viikko meni huomioimatta koko teemaviikkoa.

5. TEEMAVIIKKO: ILTAPALA 26.3- 1.4

Iltapalat keskittyivät hyvin paljon leipä-, munakas- ja jogurttilinjalle. Työvuorolistassa oli öitä, vapaata, iltaa ja aamua eli ruokarytmi oli mitä sattuu ja iltapalojen ajankohdat vaihteli klo:22- 01välillä. Tässä kahden illan kuvat iltapaloista:

 

POHDINTAA OMASTA RUOKAVALIOSTA
 
- Syön osan viikkoa hyvin tavallista perusruokaa ja osan viikkoa syön mitä sattuu. Mitä sattuu tarkoittaa sitä, että syön ajattelematta sen suurempia  ja syön missä sattuu, mutta syön aina nälkääni.
 
- Pakastepitsat ovat heikkouteni ja niitä syön kerran viikossa. Toki välillä jää syömättäkin.
 
- Olen liikkuvainen ihminen, mikä tarkoittaa sitä, että en paljoa kotona istuskele vaan tapaan ihmisiä ja harrastan vuorotyöni ohella. En omaa säännöllistä päivä- enkä vuorokausirytmiä enkä siis sen vuoksi myöskään säännöllistä ruokarytmiä.
 
- Olen opetellut katsomaan mitä pikaruokaa syön, jos sille tarve on. Joskus menee kyllä hampurilainenkin, mutta pääosin pikaruokani ovat salaatteja, kolmioleipiä, proteiinipatukoita tai ruokailen jossakin lounasaikaan esim. buffetissa tai annoslounaita.
 
- Koen, että haasteeni on edelleen ruokien liian isot annoskoot ja epäsäännöllinen ruokarytmi sekä liiallinen hiilareiden saanti ruokavaliosta. Myös kasvisten, hedelmien ja marjojen vähyys ruokavaliossa heikentää ruokavalion tasoa ja terveellisyyttä.
 


perjantai 30. maaliskuuta 2018

KAUPUNKILOMALLA MADRIDISSA 9-12.3.2018

Loma arjen, työn ja perhe-elämän, keskellä tekee itse kullekin hyvää. Loman kohde voi olla vierailu ystävän luona, piipahdus mökillä, matkustaminen ulkomaille tai ihan vain kotona oleminen ja rauhoittuminen. Minulle loma nro 1 on matkustaminen ulkomaille. Tällä kertaa matkustin Madridiin lyhyelle kaupunkilomalle ystävän kanssa. Meno-paluu lennot Helsingistä Madridiin oli 104 e/ hlö Norwegian Air:lla. Lämpötila Madridissa oli keksimäärin +12 c. Välillä satoi vettä, välillä ilma oli kirkas ja aurinkoinen.

Aamiaishuone/ aula
Majoituimme hotellissa Artistic B&B, lähellä Antòn Martin metroasemaa. Hotelli oli rauhallisella sivukadulla ravintolarikkaiden vilkkaampien katujen vieressä. Lähellä olevat ravintolat olivat lähinnä tapas- ja ruokaravintoloita.
 
 
Hotelli oli ihanan taiteellinen ja viihtyisiä paikka. Olisin voinut jopa muuttaa sinne asumaan, niin tykkäsin sen tyylistä. Jokainen majoitushuonekin oli yksilöllisesti sisustettu. Palvelu ja tunnelma oli loistava. Aamiainen sisältyi hintaan (kahvi/ tee, tuoremehu, jogurtti, leipää, leikkeleitä, juustoa, tuoreita marjoja ja hedelmiä sekä mysliä. Tänne majoitun toistekin, jos Madridiin eksyn. 


Katukuvaa ensimmäisen illan kävelyltä, kun etsimme mieleistä ruokapaikkaa hotellin lähialueilta. Talot olivat lähes kaikkialla ihanan koristeellisia ja tyylikkäitä.


Yleistä katukuvaa väreineen.
 

Madridin kuuluisin patsas ja symboli, Karhu ja mansikkapuu, paikassa  Puerta del Sol- aukio.

 
El Angel Caido (1885) eli Lucifer paikassa Parque del Buen Retiro (iso puistoalue)

 
Maalattuja ovia oli paljon. Tässä yksi taidonnäyte, mistä pidin erityisen paljon.
 

Suurimmalla osalla meidän näkemistämme koirista oli takit tai hupparit päällä. Tällä koiralla oli astetta omalaatuisempi asu päällä. Erottui massasta :)


Churroa ystäväni kaipasi matkalla. Tässä kuva meidän herkkuhetkestä eli churron dippailua suklaa-/ kaakaokastikkeeseen. Annokseen kuului useampi churro.  Oli namia! Churro kuuluu osana Madridin ruokakulttuuria ja alun perin niiden on kerrottu olevan alkujaan paimenten kehittämä leivonnainen, joka on voitu valmistaa ilman uunia.

 
Tässä yksi TAIVAS eli Desigualin liike, jossa oli 5 kerrosta (Desigual Madrid Preciados Calle de Preciados, 25). Desiqualin liikkeitä löytyi keskusta-alueelta muistaakseni 9 kpl, joista käytiin 4 läpi. Muutama ostoskin tarttui mukaan, tietenkin.

 
Espanjalaisen Velvet tv-sarjan fanin piti tietenkin päästä katsomaan sarjassa kuvauspaikkana olevaa rakennusta. Tutulta näytti. Rakennuksessa tällä hetkellä Zaran liike osoitteessa Gran Via 34.

 
Rakastan Salvador Dalin tauluja. Tässä yksi taidonnäyte museossa Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia. Museossa oli myös Picasson ja Miron tauluja sekä paljon muuta.
 
MUKAVA LOMA!



tiistai 27. maaliskuuta 2018

2 & 3 TEEMAVIIKOT: LOUNAS JA VÄLIPALAT

Teemaviikot ruokavalion tarkastelun tukena toteutui haasteellisesti välipalaviikon osalta. Lounasviikko sujui tarkastelun kannalta hyvin, mutta ruokavalion suhteen ei niinkään laadukkaasti ja järkevästi. Annokset olivat isoja tai muutoin huonoja valintoja, mutta omaan makuuni herkullisia.

2. TEEMAVIIKKO: LOUNAS 5.3- 11.3


Yllä olevassa kuvassa kuvat neljän eri päivän lounaista. Madridissa en lounaskuvia ottanut.
 MA Kaupasta valmis kanasalaatti + Pepsi Max Cherry

TI Kanttarellitäytteiset raviolit, tulinen tomaattikastike+ vesi (kuva alarivissä)

KE Harald ravintolan lounas: runsas alkusalaatti, ruisleipäsiivu, kalaleike+ perunamuusi, vesi+ kahvi
(2 kuvaa alarivissä)

TO Ravintolalounas buffetpöydästä: alkusalaatti, kanakormaa+ riisiä, lohipastaa, lihaa+ kasviksia, sämpylä + vettä + kahvi  (kuva ylärivissä)


3. TEEMAVIIKKO: VÄLIPALAT 12.3- 18.3

Tällä viikolla olin alkuviikon lomalla, 3 päivää koulutuksessa ja viikonlopun töissä. Välipaloja ei tullut juurikana syötyä. Lomalla ja koulutuksissa söin runsaat lounaat ja päivälliset, joten välipaloille ei ollut tilaa vatsassa. Viikonloppuna töissä välipaloina meni hedelmiä.

Normaalina arkiviikkona syön usein välipaloja kahdestikin päivässä ja yleensä ne ovat hedelmiä, rahkoja/ jogurtteja tai leipää kahvin kanssa.